Medlemstidning

Dela

En nästan utdöd konstform är det klassiska tidningformatet som förvånansvärt många tycker om trots hoten om den så kallade "tidningsdöden". De tidningar som ofta går bra har en sak gemensamt: närhet till sina läsare. Lokalt, relevant och med glimten i ögat och du är i hamn. Men tidningar kräver mycket arbete så vill du starta en ny fundera över formatet. Funkar det med publicering enbart online? Fråga medlemmarna! 

Fördelar

  • något medlemmen kan hålla i och ta med sig
  • den som väl tar tidningen läser sannolikt det mesta i den
  • bra exponering eftersom det är en trycksak
  • når alla, även de utan Facebook och e-post (om dessa existerar)

Utmaningar

  • kostnader för tryck
  • stort arbete för innehållet
  • mycket planering och bra teamwork 

Tips

  • Testa! Börja med att antingen fråga medlemmen vad de skulle vilja ha i en tidning (fråga inte OM de vill ha en. Det vill de.) eller om de vill ha en tryckt eller digital version.
  • Börja småskaligt - tänk skoltidning. De flesta är inte kräsna, vad gäller lokala nyheter och skvaller är det innehållet som är viktigt. Sen kan ni utveckla.
  • Bilder och illustrationer kan aldrig överskattas. Efterlys roliga ankedoter, illustrera dem.
  • Be läsarna om tips på ett enkelt sätt: förslagslåda med papper och penna bredvid. Eventuellt kryssa i förvalda alternativ "Mer vitsar", "mer skvaller" etc.
  • Det kan ta tid - ha tålamod. 
  • Marknadsför aggresivt i alla kanaler, ha nummersläpp och låt tidningen vara en exklusiv kanal för vissa saker som inte går att hitta annars.